Verbeter je verkooptechnieken in een paar stappen

Met een aantal tips verbeter jij vandaag nog jou verkooptechnieken. Wil je een onmisbare schakel worden in het Salesproces kijk dan eens naar de opleiding NIMA Sales A. In dit artikel lees je enkele tips om je verkooptechnieken vandaag nog te verbeteren. 

Ben jij iemand die graag in de Sales werkt en kun je niet wachten om te starten met de opleiding NIMA Sales A? In dit artikel kun je alvast een voorproefje krijgen van de technieken die belangrijk zijn in Sales. Zo kun je jezelf al voorbereiden op de opleiding. De 15 technieken zijn natuurlijk teveel om meteen allemaal direct goed te kunnen uitvoeren, maar dit neemt niet weg dat dit een leuke uitdaging is ter voorbereiding van de NIMA Sales A opleiding. Hieronder lees je de 15 verkooptechnieken en leuke tips om je voor te bereiden!

  •  Verkoop altijd aan mensen

Ken je klant is een van de belangrijkste tips in de Salesvak. Iedere potentiële klant  is uniek en zo ook de benadering die bij de klant gebruikt dient te worden. Dankzij de nieuwe technologieën als de social media is het tegenwoordig veel makkelijker om een beeld te krijgen van je potentiële klant.

  •  Verkoop jezelf

Zorg dat je overtuigend en zelfverzekerd over komt naar de klant toe. Het is belangrijk dat ze in jou gaan geloven. Doet de klant dit niet dan zal hij de interesse in jou als verkoper kwijt raken en is de kans groot dat zijn interesse in de product of dienst over gaat. Wees daarom bewust van jou verkoopverhaal en de klant die voor je staat. Zorg voor inlevingsvermogen, wat vind de  klant nu interessant om te horen en wat niet? Uiteindelijk gaat het verkoopgesprek niet om jou maar om de klant, laat dit zien en je zult vanzelf succesvol worden in de Sales.

  • Verkopen is vooral goed luisteren

Goed luisteren is een van de vaardigheden die een goede verkoper moet beheren. Train daarbij je vraagtechnieken die je tijdens het verkoopgesprek kunt gebruiken. Onthoud daarbij de standaard regels die horen bij vragen stellen: Wat? Waar? Wanneer? Welke? Waarom? Wie? En hoe? Controleer ook of je de situatie begrijpt door middel van doorvragen te stellen en zorg er zo voor dat er geen misverstanden ontstaan. Een succesvolle verkoper is 20% van de tijd aan het woord en besteedt de overige 80% van de tijd aan luisteren naar de  klant.

  •  Gebruik social media

Social media is niet meer weg te denken uit deze tijd, dit zorgt voor een perfecte plek om jou netwerk uit te breiden. Social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram zijn de plek voor te netwerken. Je kunt je potentiële klanten op verschillende kanalen vinden en leren over wie ze zijn. Vergeet daarbij niet dat je tevens ook een blik kunt werpen op wie jouw concurrenten zijn!

  • Verkoop de resultaten door het hele plaatje te schilderen

Denk aan de daadwerkelijke wensen van de potentiële klant en maak daarin een verwijzing naar wat voor de hem de voordelen zijn van jouw product of dienst. Stel jezelf de vraag: wat kan mijn product of dienst nu voor de klant betekenen?

  • Van verstandige beslissingen moet je het niet hebben

Maar liefst 84% van de beslissingen die een klant maakt gebeurd vanuit emoties in plaats van vanuit het verstand. Wees je hiervan bewust tijdens een verkoopgesprek.

  • Probeer uniek te zijn

Laat de klant zien waarom jou product of dienst uniek is. Wat zorgt ervoor dat jou product of dienst nu juist zo onderscheidend en aantrekkelijk is tegenover die van de concurrent? Neem deze vragen mee tijdens je verkoopgesprek en leer een product of dienst aan te bieden dat inspeelt op de behoefte van de klant.

  • Verkoop niet op prijs

Je producten of diensten tegen een te lagen prijs aanbieden maakt de aanbod niet perse verleidelijk voor een potentiële  klant. Je product gewoon weg weggeven kan altijd nog. Leer om je product op waarde in te schatten en baseer daar je verkoopprijs op. Leer daarbij de waarde kennen die de klant heeft voor jou product of dienst.

  • Presenteer je oplossingen

Heb jij de mogelijkheid om jezelf persoonlijk te presenteren? Laat deze kans dan niet aan je voorbij gaan! Jezelf persoonlijk presenteren is veel krachtiger in plaats van een e-mail of telefoontje plegen. De kans op een deal is dan ook vele malen groter. Krijg je een kans om dit de doen? Doe het dan ook, want zo kun je de klant nog beter overtuigen van je producten of diensten.

  • Wees altijd professioneel

Zorg dat je de beste professionele versie bent van jezelf. Hierbij moet je kijken naar zowel je houding als je uitstraling. Klanten moeten je vertrouwen en een goed beeld krijgen van jou als verkoper. Hoe je communicatie verloopt, hoe je reageert en jou uiterlijk hebben allemaal invloed op hoe je overkomt. Zorg dus dat je altijd professioneel bent.

  • Focus

Er zijn voortdurend gedachtes en prikkels die je kunnen afleiden om je doel te behalen. Zorg daarom altijd dat je gefocust bent op je doel. Focus zorgt voor een beter resultaat en dus voor succes. Je laat daardoor aan de klant zien dat je voorbereid en zelfverzekerd bent. Hoe duidelijker je bent over waar jij je op richt, hoe makkelijker een klant vertrouwen zal krijgen in jou.

  • Begin met het einde in gedachten

Zorg dat je voor je  aan een verkoopgesprek begint weet wat voor doel je in gedachten hebt. Een duidelijk doel in gedachten hebben helpt de juiste stappen te zetten in de goede richting. Bedenk daarom eerst welke resultaten je wilt voordat je aan een verkoopgesprek begint.

  • Je bent Sinterklaas niet! (maar wél de expert)

Jij bent de expert dus zorg dat je voorbereid bent. Voordat je een gratis sample, demo of iets dergelijks meegeeft aan een klant zorg je ervoor dat je weet wat de achterliggende gedachtes hierbij zijn. Zomaar iets gratis weg geven heeft geen zin. Zorg daarom dat je doel helder is en bereid je voor op de klant en zijn behoeftes. Want zoals ze altijd zeggen kennis is macht!

  • Zorg dat je flexibel bent

Flexibel zijn in de Sales is erg belangrijk. Je moet kunnen inspelen op veranderende eisen van zowel je klant als je baas. Als er een telefoontje gaat om een minuut over vijf en je bent eigenlijk net klaar met werken dan laat je dat telefoontje toch niet gaan en neem je gewoon op?!

  • Hou de cijfers in de gaten

Zorg dat je een goede inzicht hebt in de cijfers die je nodig hebt. Hou daarbij je eigen verkoopresultaten goed in de gaten en zorg dat je deze kunt terug koppelen. Bereid je voor op de terugkoppel momenten en zorg dat de juiste cijfers klaar liggen, een CEO wil bijvoorbeeld andere cijfers hebben dan een CIO, wees daarvan bewust.

Deze 15 tips zullen jou al een goede voorbereiding geven en wie weet geeft het je nog meer motivatie om te starten aan de opleiding NIMA Sales A!

Bron: Salesforce